Jak sterować ruchem lotniczym?

MichaelGaida / Pixabay

Każdy operator musi znać odpowiednie gesty, które służą do komunikacji pozawerbalnej. Każdy z kontrolerów ruchu lotniczego zna na pamięć komendy i stosuje je bez większej refleksji. Tylko dobra komunikacja pozwala dobrą pracę pilota, który jest zobowiązany do stosowania znaków sygnalisty, wyposażonego w pałeczki. Również sami piloci przechodzą szkolenie, dzięki któremu z łatwością odczytają poprawnie znaki przekazywane do nich. Chcesz wiedzieć co oznaczają poszczególne gesty? W tym artykule wyjaśnimy wszystkie niuanse pracy kontrolera ruchu lotniczego.

Gesty jakie możesz zaobserwować na lotnisku

Większość osób kojarzy kolisty ruch ręką, który oznacza komendę włącz silnik. Ręka zwrócona w kierunku gardła, a druga uniesiona do góry oznacza komendę odwrotną, czyli wyłącz silnik. Ramiona opuszczone w dół to znak, by pilot zmniejszył prędkość. Każdy kojarzy kciuk podniesiony do góry, ten uniwersalny gest również tutaj oznacza, że wszystko jest w porządku. Niektóre z ruchów są bardziej skomplikowane, oznaczają na przykład, że pilot powinien skierować się do innego sygnalisty, włączył hamulce lub podłożył podstawki. Język gestów jaki występuje na lotnisku jest uniwersalny i stosowany bez względu na język danego kraju oraz kulturę obowiązującą na danym terytorium. Gesty powstały po to, żeby usprawnić pracę kadry pracowniczej oraz zwiększyć bezpieczeństwo na lotnisku, czyli uniknąć kolizji. Do wydawania sygnałów często używa się specjalnych pałeczek.

Kontroler ruchu lotniczego testy

Poza sygnalistą, inną ważną postacią jest osoba, która kontroluje ruch na lotnisku i wyłapuje wszelkie nieprawidłowości. Aby zostać kontrolerem ruchu lotniczego, należy zdać skomplikowane testy, które badają spostrzegawczość, umiejętności matematyczne i wiele innych aspektów, które uchodzą za skomplikowane. Trudne testy przechodzą nieliczni, a praca należy do skrajnie odpowiedzialnych i trudnych. Jest przeznaczona dla osób ceniących sobie odpowiedni przebieg wydarzeń i dbających o zachowanie najmniejszych szczegółów. Testy kontrolera ruchu przechodzi około 10 osób z 1000 startujących na to stanowisko.