Tempo rozwoju związane z pojazdami elektrycznymi stale rośnie. Publiczne punkty ładowania samochodów tego typu rosną, jak grzyby po deszczu. W drugiej połowie 2020 roku w Polsce, było już ponad tysiąc takich miejsc. Inwestycje aktualnie realizowane są przez duże grupy, jak PGE, PKN Orlen czy Tauron, a także przez podmioty zagraniczne, np. Greenway. Charakter inwestycji ma służyć w swoim założeniu wszystkim właścicielom elektrycznych samochodów. Stacje te mają być więc publiczne. Po polskich drogach jeździ dziś około 7-8 tysięcy aut elektrycznych. I nie zanosi się na to, aby trend zwalniał. Problemem może być zbyt mała liczba punktów, przy równoczesnym wzroście nabywców e-pojazdów. Ci, którzy są użytkownikami takich aut, szukają nieraz pomocy w dotarciu do najbliższego punktu. Pojawia się też kwestia związana z rodzajem ładowarek. Zatem, co jest najważniejsze, jeśli chodzi o wybór stacji? Jaka stacja ładowania pojazdów elektrycznych sprawdzi się w naszym przypadku? A także, czy bezpłatne punkty będą wkrótce przeszłością?
Rodzaje ładowarek
Różnią się one mocą, wartością natężenia i napięciem.
Wtyczki najbardziej poszukiwane przez użytkowników aut elektrycznych to: CHAdeMO, CSS Combo 2 oraz Tesla Charging Connector.
Koszty związane z usługą
- Jak było powiedziane powyżej, być może w najbliższym czasie z krajobrazu miejskiej infrastruktury znikną całkowicie bezpłatne stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. Ładowarki, które różnią się od siebie wartościami, np. mocą, wpływają realnie na czas ładowania akumulatora i tym samym też na cenę.
- Cena zależy od stawek za prąd w punkcie ładowania oraz pojemności ogniw.
- Za skorzystanie z tzw. szerokich ładowarek, które są obecne w mieście i na trasach, zapłacimy wielokrotnie więcej niż w przypadku standardowego ładowania z gniazdka w domu, dlatego nie należy się sugerować takimi parametrami.
- W niektórych punktach, ładowanie jest co prawda darmowe, ale pobierana jest opłata za parkowanie auta. Wobec tego, powinniśmy zawsze czytać regulaminy w punktach ładowania oraz sprawdzić, co na temat konkretnej stacji mówią inni użytkownicy.
Jak znaleźć stację?
W dotarciu na wybrane stacje ładowania samochodów elektrycznych mapa może okazać się niezbędna. Dowiemy się z niej, jak przedstawia się rozmieszczenie punktów ładowania aut nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. W naszym kraju na jedną stację przypada 5 samochodów, w Europie zaś jest to 8 aut. W tym zestawieniu doskonale widać, jak gonimy pozostałych. Dzięki mapie mamy również szansę na uzyskanie takich wiadomości, jak: rodzaj złączy, którymi dysponuje punkt oraz wybraną lub najbliższą lokalizację. Możemy też zweryfikować, czy stacja ładowania pojazdów elektrycznych jest bezpłatna, czy też wymaga uiszczenia opłat. Jeśli mamy taką możliwość, możemy skorzystać z nawigacji, ale podczas jazdy ciężko nam uzupełnić wiedzę o ważne informacje, takie jak choćby cena usługi.
Czym charakteryzuje się dobra stacja?
- Umożliwia ładowanie pojazdów przy jednoczesnej funkcji oświetlenia.
- Łatwa, zautomatyzowana usługa, możliwa dzięki aplikacji lub strony internetowej.
- Bezpieczeństwo materiałów. Odpowiedniej klasy kompozyt musi być doskonałym izolatorem. Stację, która często ma różne usterki i z tego powodu bywa co rusz nieczynna, lepiej omijać. Jeśli natrafimy na kiepski dzień, możemy tylko niepotrzebnie stracić czas.
- Infrastruktura stacji ładowania pojazdów elektrycznych musi być komfortowa. Czytelne znaki oraz wykorzystanie słupów oświetleniowych to podstawa.
Dobre punkty mogą być dostępne w pobliżu hoteli, galerii handlowych, przy skwerach i obiektach rekreacyjnych. Walka dużych koncernów, jak PGE czy PKN Orlen o najlepsze lokalizacje w miastach i przy drogach publicznych, trwa. Coraz większe zainteresowanie okazują też, jak było powiedziane powyżej, zagraniczni inwestorzy, którzy w Polsce widzą przyszłość dla swoich biznesów opartych o branżę e-pojazdów.